Sport antistres: reglează-ți cortizolul prin fitness

sport antistres

Hormonul stresului joacă un rol important pentru organismul uman. Practic, cortizolul îi permite acestuia să răspundă la stres. Atunci când nivelul cortizolului rămâne ridicat pentru o perioadă lungă de timp, acest lucru îți poate afecta sănătatea într-un mod negativ. Cum poți să faci sport antistres, îți explicăm în articol.

Cortizolul accelerează descompunerea proteinelor în aminoacizi. Aminoacizi trec din țesuturi în sânge și în celulele ficatului, transformându-se în glucoză. Procesul se numește gluconeogeneză. Oconcentrație ridicată a cortizolului în sânge duce la o pierdere netă de proteine ​​tisulare și niveluri mai mari de glucoză din sânge. Cu toate acestea, prin creșterea nivelului de glucoză în sânge, cortizolul furnizează organismului energia necesară pentru combaterea stresului cauzat de traume fizice și psihice.

Întrucât face parte din răspunsul inflamator al organismului, cortizolul este necesar pentru recuperarea în urma unei vătămări. 

Hormonul declanșează ceea ce este cunoscut drept riposta luptă sau fugi, intensificând bătăile inimii și tensiunea musculară.

Cu toate acestea, nivelul cronic ridicat de cortizol poate diminua globulele albe din sânge și formarea anticorpilor, ceea ce duce la scăderea imunității.

sala sport unirii

De asemenea, cortizolul  ajută la reglarea ritmului circadian al organismului tău, a ciclului somn – veghe. Pe parcursul unei zile, nivelul cortizolului va fluctua în mod natural. Indicele hormonului de stres este mai mare dimineața și în punctul cel mai scăzut, seara. Este esențial să ai cortizol în fluxul sanguin. Însă, atunci când este prea mult sau prea puțin, acest lucru îți afectează sănătatea.

Fitnessul, sport antistres și nivelul de cortizol

Exercițiul fizic este perceput de organism ca o forma de stres și astfel se stimulează eliberarea cortizolului. Cu cât îți îmbunătățești condiția fizică, cu atât corpul devine mai bun atunci când face față stresului zilnic.

Cu toate acestea, cercetările arată că timpul și intensitatea exercițiului fizic pot influența gradul de eliberare a cortizolului. Când vine vorba de exerciții fizice, este posibil ca mai multe să nu fie și mai bune. Antrenamentul cu o durată mai mare de 60 de minute, chiar și la o intensitate scăzută, va arde depozitele de glicogen ale organismului și va stimula eliberarea cortizolului.

beneficii sport

Exercițiile de scurtă durată și de mare intensitate, HITT sau cele cu greutăți, conduc la o concentrație mai mică de cortizol în organism. Cu toate acestea, nivelurile tind să crească dacă perioadele de repaus sunt scurte și efort este ridicat.

Este recunoscută  eficiența unei ore de fitness, dimineața devreme, când producția de cortizol este în mod natural mai mare și răspunsul la exerciții fizice poate fi mai bun. 

Cum să menții un nivelul sănătos de cortizol prin sport antistres

Este posibil să te bucuri de beneficiile incontestabile ale antrenamentelor de fitness, reducând în același timp impactul asupra concentrațiilor de cortizol? Da, este posibil, mai ales atunci când antrenamentele tale sunt concepute și coordonate de un antrenor personal, expert în fitness.

Acesta cunoaște exact influența pe care o are fiecare program de fitness asupra producției de cortizol din corpul tău. Un specialist în fitness te va învăța și să îți asculți corpul și să îi oferi exact mișcarea de care are nevoie pentru a scăpa de stres și a te energiza.

Antrenează-te, mănâncă sănătos și crește-ți imunitatea!

Nu exagera! Fă pauze regulate de la antrenamente intense și alternează exercițiile solicitante cu cele de mobilitate și de detensionare a corpului. Lasă exercițiile intense pentru seara, când nivelul de cortizol este mai scăzut.

Consumă carbohidrați și proteine după sesiunea de fitness pentru a reduce reacția cortizolului. Stabilește împreună cu antrenorul tău personal o rutină de fitness adaptată necesităților corpului tău.

Dormi 7 – 8 ore pe noapte. Somnul este esențial pentru reglarea hormonului de stres la un nivel care să nu iți afecteze imunitatea.

antrenor personal bucuresti

Include prebioticele și fibrele în dieta ta. Cortizolul este format din colesterol, aceeași moleculă precursoare care este folosită pentru a face alți hormoni activi în corpul tău.Toți hormonii tăi lucrează împreună pentru a crea un echilibru sănătos – nu există niciun hormon care să acționeze independent de ceilalți.

Evită suprasolicitarea fizică. Recuperarea adecvată  între antrenamente îți va menține hormonul stresului în parametri normali.

Trăiește bine: fă fitness, mănâncă echilibrat și urmează-ți pasiunile!

Nu există o viață lipsită de stress, dar există posibilitatea ca sistemul tău imun să fie unul echilibrat și producția hormonală, în special secreția de cortizol, să fie doar una benefică pentru corpul tău.

Iar fitnessul este tipul de mișcare care îți potențează sau îți  diminuează efectele hormonilor de stres, cortizol și adrenalină, în funcție de ce și cât are are nevoie organismul tău în diferite momente.



2 Responses

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Call Now ButtonProgrameaza-te